SeAnnY PhOTosHoP

butterfly..


pYzam Page Pets
FreeFlashToys Page Pets

cutes ice-cream..YuMM!!! YuMMy!!

cutes ice-cream..YuMM!!! YuMMy!!


GOD BLESS U ALWAYZ...


Sunday, May 31, 2009

Untuk Mencintaimu


Thursday, May 28, 2009

A SONG FOR MAMA...

http://www.6lyrics.com/mods/singit.swf" flashvars="lyricid=a_song_for_mama&iurl=http://www.6lyrics.com/images/scroll/boyz_ii_men.jpg&fo=65&s=31" quality="high" width="200" height="300" scale="exactfit" wmode="transparent" name="6Lyrics.com Widget" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" allowFullScreen="true" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
Boyz II Men widget by 6L & Daxii

IBU OH IBU....


Add ImageHAppY MoThErS DAYZ!!!!!!!
Hemmm...hari ni baru la aku berkesempatan tuk menulis dalam blog aku ni..
Bulan MAY ni ari yg special sangt wat aku ..coz bulan ni merupakan HarI IBU..N yg PaliNg SpeciaAL SaNGt seBab BuLaN Ni BulAN KeLahiRan AkU!!! JgN JeLez Taw...hiks!!!
AkU BerKeSeMpaTan UnTuK WiSh Kt MAK aku "SELAMAT HARI IBU"..walaupN da BelaTEd..he..he..he..HamPeh ToL!! Mati2 AkU InGat HaRi Ibu JAtuH 13 MeI..OPPSS!!!! ghUper2Nya 10 MeI La DoLLL!!! tP TakPer LeW...aKU Tetp WiSH JuGaK..MaSa akU WiSh HePPi MoThers Day Tu,...MaK akU cKp "MaNa HadIahNYer???"..OppSS!!! aLamak...lom BeLi Lagik Lew..MaSa Tu NGah PoKAi WalupuN BaRu LepaS GaJi..HU...hUU...Hu...
TaPi TakPer..akU Da PikIoR...PiKioR PuNyER PiKioR...aKu Da DaPt IdeA paLinG BerNas SkaLi..ApA aKu Nk KasiK SemPeNa HaRI IbU Ni..Aku InGAt nak KasIk HAdIah TeLekonG DiTerBanG MyEm0.comKhaS DarI SeBeRanG SaNa..keBetoLan Ni, OffiCeMate AkU NaK G InDON..LeH La KIrIm..Kat SaNA TeLeKonG NyER LaGi CnTIK BanGt...
KasiK LeR Mak Aku BanGGa Ckit..Dari INDON Tuh..WaLauPn Aku BluM MamPu naK pG MeLanCoNg Kt SaNa...hu..hu..hu... MyEm0.Com ..BuLan 7 muNgkiN aKu AkAn PuLg Ke KampUnG UnTk MenJeNguK kuarGa..BuLAn 7 Ni JuGak BeSDaY Mak Aku..KirA PreseNt Tu 2 IN 1 lew..heee...
OK LA MAK..."SELAMAT HARI IBU!!!!!" ...JaSa DAn PeNgoRBaNanMu TiaDa UkuRAN N PerHiTUnGaNNYa..SAYANG MAK SANGAT.....MMMMMMUAHHHH!!!!!MyEm0.com

Thursday, May 21, 2009

MAHKAMAH HATI...

SELALULAH BERTANYAKAN PADA HATI KECIL SENDIRI. HATI ITU TIDAK AKAN BERDUSTA SELAGI IA TIDAK MATI..


Bukankah kita sering diperingatkan, berani kerana benar, takut kerana salah? Benar itu menjadi sumber keberanian. Salah itu punca ketakutan. Jangan dibiarkan hidup dalam ketakutan, akibat terus menerus melakukan kesalahan. Bersalah menimbulkan rasa bersalah. Rasa bersalah itu sangat menyeksa selagi tidak ditebus dengan maaf dan taubat. Bersalah dengan manusia pun sudah cukup meresahkan , patah lagi bersalah kepada Allah.

Mahkamah pengadilan iti ada tiga. Pertama, mahkamah di dunia, yang mana saksi, pendakwa dan hakimnya adalah manusia kita juga. Kekadang, dengan kebijaksanaan dan kelicikan, mahkamah dunIA ini dapat diperdayakan..Telah seringkali yang berslah itu terlepas, sebaliknya yang benar telah dihukum. Justeru, masyurlah kata hukama, tidak ada keadilan yang muktamd dan mutlak di dunia ini. Jerung seringkali bolos, bilis saja sering digilis.

Kedua,mahkamah di akhirat, yang hakimnya Allah yang Maha Adil. Di sana nnt, yang benar akan terserlah, yang salah pasti kalah. Akan ketara segalanya walau bagaimana pandai bersilat kata sekalipun. Tidak payah didatangkan saksi atau barang bukti kerana apa yang ada pada diri akan hidup untuk menjadi saksi. Kulit, tangan , kaki dan segala anggota akan bercakap.Rupa-rupanya 'body' yang kita jaga, elus dan belai kini, akan mendakwa kita di Mahsyar nanti. Dan disanalah nanti akan tertegak keadilan hakiki.

Ketiga ialah mahkamah hati. Saksi, pendakwa dan hakimnya adalah hati sendiri. Hati kecil yang sentiasa bersuara walau cuba dipendamkan oleh tuannya. Protesnya terhadap pelakuan dosa sentiasa bergema dalam rahsia. Fitrahnya akan menjerit. Itulah jeritan batin yang mampu menghantar pemilikya ke penjara jiwa yang lebih menyakitkan.

Ya, dosa boleh disembunyikan daripada pengetahuan manusia, tetapi tidak akan mampu disembunyikan daripada Allah dan hati sendiri. Kita mungkin mampu menipu manusia, tetapi kita tidak akan mampu menipu ALLAH SWT dan diri sendiri. Jadi, ke mana lagi kita ingin menyembunyikan diri ketika dipanggil untuk dibicarakan di mahkamah hati??? setiap masa, setiap ketika dan setiap suasana, hati kecil akan bersuara. Tidak tega dengan kesalahan, tidak rela dengan kemungkaran.

Dosa itu derita. Kerana yang salah atau dosa itu sangat memberi kesan pada jiwa. Apabila kita berdosa, hakikatnya kita melakukan dua 'perlanggaran ke atas fitrah hati yang tabii. Kedua, perlanggaran terhadap Allah, Zat Yang Maha Tinggi. Dua pelanggaran ini sudah cukup meragut ketenangan..

Jangan dilawan fitrah sendiriyang menyukai kebaikan dan membenci kejahatan. Fitrah ini adalah kurniaan Allah, yang dengannya seseorang boleh menerima pengajaran dan didikan. Jika fitrah sukakan kebaikan itu disubur, dididikdan dipimpin, maka jalan hidup akan harmoni dan bahagia.Sebaliknya, jika fitrah yang baik itu dibiarkan, diabaikan apatah lagi ditentang, maka tidak akan ada lagi kebahagiaan dan ketenangan. Jadi, hati-hati menjaga hati, agar hati itu tidak mati.
Rasulullah SAW sangat arif tentang hakikat ini. Justeru, apabila beliau ditanyakan, apakah itu dosa,?? Baginda mejawab: "Dosa adalah sesuatu yang menyebabkan hati kamu resah dan kami suka orang lain melihat kamu melakukannya."

Oleh itu, awaslah wahai diri. Dosa itu adalah racun. Bahannya akan merosak secara perlahan atau mendadak. Kata ulama, dosa itu tidak berbau, jika tidak, tidak akan ada siapa yang sudi mendekati kita.

Justeru, sering-seringlah bersidang di mahkamah hati. Selalunya bertanyakan hati kecil sendiri. Hati itu tidak akan berdusta selagi ia tidak mati.

Wednesday, May 20, 2009




B@IKNYA DI@M....

Banyak kelebihannya berdiam diri.Orang yang pendiam itu lebih baik daripada orang suka berbicara yang tidak keruan. Baik perangai dan pendiam, kedua-duanya adalah sifat yang baik dan tidak susah mengerjakannnya, asalkan hati menyuruh empunya diri berbuat demikian.

Nabi SAW bersabda: Mahukah kamu aku khabarkan kepadamu, dengan semudah-mudah ibadat dan sesenang-senang atas tubuh, ialah diam dan baik perangainya.” (Riwayat Ibnu Abiddunya dari Safwan bin Salim)

Jika tidak dapat berkata-kata yang baik lebih baik mendiamkan diri. Berkata baik itu hendaklan kepada semua org. Ketika Nabi SAW disarankan agar mengutuk orang-orang musyrik, baginda menjawab : “Aku tidak diutuskan ubtuk (melemparkan) kutukan, tetapi sesungguhnya aku diutuskan sebagai (pembawa) rahmat.”.(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Demikian juga kepada orang bawahan sama ada kerana usia atau pangkat. Anas r.a, pemabntu rumah tangga Nabi SAW berkata; “ Aku membantu rumah tangga Nabi SAW selama sepuluh tahun dan belum pernah baginda mengeluh “Ah, terhadapku dan belum pernah beliau menegur, kenapa kamu lakukan ini atau kenapa kau lakukan ini?” (Riwayat Ahmad)

Ingatlah kepada sabda Nabi SAW: “Seorg Mukmin bukanlah pengumpat, yang suka mengutuk, yang suka mengutuk, yang keji dan ucapannya kotor.” (riwayat Bukhari)




Thursday, May 14, 2009

SAMBUNGAN SEMANIS KURMA.......

HALOO...Ni SaMbUGan DaRipaDa KiSah SeManiS KuRma..arI Ni Baru La AkU ADa MaSa cKit TuK HaBisKaN KiSaH SeManIs KuRMa..

WaLauPun HanYa SeKaDar TeMAn BiaSa TeMan MeLuaHkaN MaSaLah, TeMaN UnTuK BerBiCara...SeBoLeh-BoLeh Nya DiElaKkaN PerKaRa2 YaNg DeMiKiaN keRaNa TaKot2 NanTI DaRi haNYa KaWaN SeKaDar SuKe2, KaWn AtAS DaSar SiMpaTi aKaN TiMbUl RaSa SaYg DaN aKHIrNya KePaDa 1 HuBuNgan YanG TeRlaRaNG N LeBiH SeRiUs LaGik..WaLau PaDa NiaT AsaLNya BuKaN UnTuk TuJuaN APa2.. OPPSS!!! Ini BuKaN AkU Yg KaTa..TaPi UsTaz/UsTaZah Yang CaKap Tau!!!!

DeNgaR LaH WaHaI IsTeRI-IsTerI DaN PeRemPauN2 Yg TerAniaYa...SeSuNggUhNya InI MeRuPakaN UjIaN DarI ALLAH YaNG MaHa Esa UnTuK Kamu..BoLehJadi ALLAH SWT BeRi UjiaN SeBeRat Ini UNTuK KaMU TuJuaN Nya UntK MeNinGkaTKan MarTaBaT SeORg PeRemPuAN/ IsTeRi BaGi KaMU Di SISI ALLAW SWT>...ALLAh BeRI UjIAn Ini SuPaYa KiTa SeNtIaSa DeKaT DeNgan NYa..

DaN AKu TuRuT MeRaSaKannYa..MuNgKin ALLAH TiDaK MaHu AKu LuPa KePaDa-Nya..SeBaB Itu, Dia BeRi AKu BeRMam UjIaN YanG HamPir Tak TerTaNGGuNg diRIkU....AKu BeRsYuKUr SaNgat SeBaB ALLAH SWT MaSiH BeRi PerHatIan KePaDaKu InSaN YanG LeMah Ini..HaRap2 ADa SiNaR KeBaHagiAAn AKaN MeNjElMa DaLaM HuBUnGan KaMI..INSYAALLAH....

SeBeLuM AKu AkHiRi CoRetan Ini..ADa SeDikiT TIPS yg inGiN DiKoNgSi Yg AkU DaPaT DaRI SlOt SeManIS KuRNa Nih..:- SIBUK

S - SENTUHAN,SENYUMAN..wAlAUpUn bZ n PeNaT maCm MaNa SeKalipUn, senTuhLah
istERi DGn KaSiH SYG N BeRiLah SeNyuMan Yg PaliNg ManiS mCm Yg DiaJar DalaM
AGAMA KiTa..GauiLah IsTrI KaMu DgN SeBaik2NYa..SeNTuhaN JuGa 1 IbaDat...

I - IDAMAN..JaDiLah SuaMi IsTeRi Yg BaiK, SeoRg SuaMi/IsTerI YanG DiiDaMKaN OlEh
PaSaNgAN.

B - BELAiAN...BeLaiLaH IsTerI DaN ManJaKan DiA..SeOrg ISTErI PerLuKan BeLaIaN
DaN PerHatIan DaRi SeOrG SuaMi, DarI Org Yg DiCinTai Dan DiKasiHiNya..

U - UNGKPAN..UNgKapKan KaTa2 MaNis, KaTa2 SaYanG..JgN DiKaSaRi jiWa YaNg HaLus
DaN LoNtarKan KaTa2 Yg MgHirIs DaN MluKakan PeRaSaaN OrG YG DiSaYanG..

K - KEJUTAN..BeRiLah kEJuTaN KePadA IStRi TanDa PgHarGaaN AtAs PnGorBaNaN Atas
KasIH SaYanG ..TapI BuKan KeJuTaN DapAT MADU BARU WooOO..Tau TAK?????
TAU TAKPERRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!

*****Ni DOA2 yg SeMpat YanG aKu AmIk n Yg Di BerIKaN OlEh UsTaZ n UsTaZah..AMalKanlaH..INSYAALLAH TuHaN AKan BagI RuaNG N JaLan KELuaR KePaDa pErMasalahN YaNg SedaNg DiaLaMi..************

1) AYat SeRiBu DiNar

2) SuRah AL-InSyiRah..

3) SuRah AL_KAHFI (yaT 10) ..Niat NaMa SuaMi.tuk DoakaN KeBahaGiaaN UmahTanggA..

" Nabi MuHammAd S.A.W..MeRuPaKan MaNUSIA Yg PaLiNg SiBuk..TaPi Dia MaSih BoLeh N MaMpu MeMbaHagiKan MaSaNye..NabI MUHAMMAD S.AW MeMbaHagiKan MaSanYa KpD 3 BahGian..1/3-UnTuk ALLAH..1/3 LaGi - UnTuk tuGas2 n KerJaNYa..daN 1/3 Yang AkhirNya UntUk RuMahTanGGa n KeLuaRgaNya DaN maSiH BoLeH BerGuRau SenDa.."

Thursday, May 7, 2009

SEMANIS KURMA...


PaSaNgan SIbUK..

hMMM.hARI nI aDER cItER yANG sANgAT2 mENARIk yANG AKu INGiN kOnGSI dEnGAN tEmAN2KU..mUnGKIn dENgAn Ape yANg dIkONgSI bOlEH dIjADIkAN iKTIbAR, iLmU yANg BArU bUAt dIrIkU jUgA..iNSyAALLAH..

PaDa cUTI 1 mEI yAng yANG lALU..bERSAmAAn hAri jUmAAt, MErUpAkAn hARi bUrUH N 1 mAlYSIA cUtI..sO, aKU bERpELUANg untuk pUlANG kE kAMPuNg MenjeNguk KeLuarGa Di KampUng..AkU JuGa BerPeLuaNg UntuK meNonTon TV...Pada TeNgaHari JumMaat Tuh, aDer SiaRaN UlaNgaN ProGram tv Di TV 9..DeKat Di HatI..ProgRam TerSebuT IalAh "SEMANIS KURMA"..yanG DikeNdaLikaN OleH uSTaZah NoRbai'EYah DaN SuaMinYa.

TaJUk NyEr "PASANGAN SIBUK"..Aku CuKup TeRTarik SeKaLi DenGan TOPIC Yg Dibawa..HMmmmm...MaCam Tau2 JeK AkU NgaH DiLanDa KrIsiS Skg NIH...TuHan Tu MaHa MeNgeTahui n MuNgkIN DiA InGiN AKu KeTaHui SeSuatU DaRi SloT Tuh..

Apa Lagik..aKu BeTol2 MeNgaDap TV..ReNteTan dARipaDa MasaLah Yang SedaNg AKu HaDapi N MasAlAh TeMan2kU Yang LaiN, AkU TrGeraK HatI UnTK BerKoNgSi DgN Apa YanG Aku DapT HaRi NI..N AkU TaK SaBar2 Nak TuLis DaLM BloG KEsaYanGaN aKU Yg CoMel NiH..

ALaMak..PanJG Plak MuKaDDiMah Nyer..K La, AkU TaNak BuAng MAsa lAgIK. aKu nAK cItERkAN tErUs leR..

dAlAM prOgRAm tUH aKu bErkEsEMpATAN uTK mEnDEnGAR 2-3 mAsALAH rUAMhTANggA dRPd PeNoNtoN YanG MeLuaHkan MaSaLah MerEKa..KeBanYakan MaNGSa Nyer AdALah DaRi GoLoNgaN HaWa..

ANtARa MaSalAhNyEr :-

KES 1 : SeOrg ISTerI MeMbeRi KePerCayAAn PeNuH KePaDa SuaMinYa..
Si SuaMI SeLalU SaJa PuLanG LeWaT Ke RuMah AtAS AlAsaN SiBuk
DeNGan KeRJa N BeBaNan TuGas..APA YanG MenGeJuTkan DaN
meNgeCeWaKan Si IsTeri Yang TeLah MemBerI SeLuRuh KPrCaYaaN
KePADA Si SUAmI TeLaH MeNyaLahGuNaKan KpRcYaaN TrSeBut...
Si SuaMI MenGGuNaKAN PeLuaNG TerSeBut Untuk BrJmPa DaN
BrSeMbg Di LuaR..LEbiH MeNyeDihKan Si SuaMi Masih BerHuBuNgn
BerJumPa Dan BerHuBunG MeLaluI SMS, EmAiL N TeLeFon DeNgan
KeKasih2 LaMaNyer..

KES 2 : PUAN ZIDA-SeLaMA HiDuP BerSaMa, Dia TeLAh SedIA AkUR PAda
KeSibuKan SuaMiNya BeKrJa UnTk MeNcaRi ReZeKi..MalaNGnYe...
DaLaM KeSiBuKan Itu, SuaMiNya SeMpt MeNiKah Dgn PomPuaN
LaiN DaN DiRahSuaKan DarIPadA PngEtahUan ISTERInYa..SeTeLah
PeRkaRa Ini SamPai KePeNgeTahUaN Si IsTeri, HuBunGn MeReKa
BeRanTakN..MeReKa SeLalU BerGaduh DaN LaYanaN seRta SiKaP
Si SuaMi PaDa Si IsTERi BeRuBah SerTa MerTa...

KES 3 : PuaN S-DiA TelaH BeRkaHWin Dan HiDup BeRSaMa LeBiH DaRi 20
Taun LaMaNya..KeDua2NYa BZ..PUaN S SeNTiaSa MeNgaTUr MaSa
DaN JaDuaL HiDuPNya SuPayA DIa MemPunYa RuAnG UTk KuArGA.
Si SuaMi pUla SuKer BrMain MeSej/EmaiL/TeLeFon DgN MaNa2
PoMpUan, JanDa, ANaK GaDis AtaU Tak KiRa ApE StaSTus MeReKa.
MeReKa SeLalU BeRteNgKar KraNa HaL TrSbUt.BaRgkaLi Si IsTri
suDah TerBiaSa DgN PeRaNgai SuaMinYa Yg SbGitu..ALaH BiSa
TeGal BiaSa..SeHinGGa RaSa CemBuRU Itu LgSg Sedikit PuN TidaK
SiNggaH Di HatiNya..Si IsTri TuRut MBaLaS MeSeJ Bg PiHak SuaMi
kePaDa PomPuan2 itu TanPa pngeTahUan SuaMi...

HmmMM..Macm2 maslh ader..Aku Juga TurUt MeRaSa seBak BiLa PeManGGiL ItU MeLUaHKan MaSaLahNya DgaN NaDa SuArA Yg TeRkeTar2 N TsEKaT2 YaNg DiTaNgguNg MrEKa SeLaMa Ini...BeTaPa HanCuR LuLuHnYa PeRaSaaN SeOrg IsTeRi aPaBiLa PeraSaaN,KpRCaYaaN DaN PNgoRbaNaN NyE DiKhiANti..

Aku DaPat RaSaKan KeSeDiHan, KeKecEwaAn DaN KPerItaN YaNg DiAlAMi IsTerI-IsTeRi, DaN KaUM HaWa YaNg SeNaSIB DgN MeReKa..Di MaNa LeTaKNyA KaSiH DaN KaSiHan, PeRtImBaNgan AkaL, KeLuHuRaN KeSuCiAn HaTi DaN JiWa SEoRg LeLaKi BeRGeLaR SuAmi..

DaRi PNGaLaMn DaN MaSaLh Yg TeMaN2 AkU HaDapI, LeLaKi YaNG BeRGeLaR sUaMi Ini SaNGGuP MeLuKaKan HaTI si IsTerI..MaLaHan SaNggUP MeNyaKiTi TuBuh Si IsTeRi TaNpa BeLas..

BiLe PKaRa Ini DiCeRiTaKaN KpaDa TeMan2..BrKmUnGkiNaN MeReKa AKaN BkaTa "BODOH KAU TUNGGU LAGI, DIA DA BUAT KAU MACM2..KALAU AKU JADI KAU DA LAMA AKU TINGGALKAN DIA"..DaN MacM2 UnGkaPan LagI YanG kiTa AKan DeNgaR.. TeTapi KeRaNa PeRaSaaN KasIh Dan SaYaNg..CiNta PaDa Si SuAmi,..Si SiTeRi MasIH SeTia MeNeMani..BiarPun TuBuh Di SaKitI, Hati DiCaLari DgN KaTa2 NisTa..HaTi HanCuR LuLuh DeK PeRbUaTan SuaMi YaNg Tak PerNaH BeRuBh,.TiADa DeNdaM Si IsTeRi TeTap BeRtaHan...

Tapi SaYg..PeRNahKah DiA MgHarGai PnGoRBaNan SeOrg PeRemPuaN/SeOrG KeKaSih YanG SanGGuP BeRkoRBan UNtuKNya..YanG SaNGGuP HiDuP SuSaH DaN SeNang BeRSaMaNya, MeLaHIrKaN ZuRIaT DaRi BeNihNya..MeNJaGa MaKaN DaN PaKaI SerTa KePeRLuan HarIaN UnTUkNya..Di MaTa LeTakNYa PeRTImBaNgaN AKAL YanG WARAS??????????

APaBiLa Di BaWa SaTu PeRKaRa UnTk DiBinCgKan, Si SuaMi JaDIk BeRaNG DaN EnGGaN MeNeRiMa TeGuraN Dan MeNgaKu SaLah Dan KalaH KePaDa Si IsTeri DeK kEraNa UnTuK MeNjaGa MarUah Dan KeeGoAn YanG TiNggI seBaGai LeLaKi..YanG SeBeNarNya PaDa HaKIKaTnYa..APa Yg InGIN DiBanGGaKan OlEh SaNG SUAMI SedaNgKan MarTabaT Dan KeEgOaN LeLakiNya Yg DiPerTaHanKan SeLaMa InI TeLaH HiLanG PeNgIKTiRaFanNya Di SiSI ALLAH SWT YanG MaHa ESa Lagi BERKUASA>>>>>....

APa YanG DIBeRiTaHu OleH UsTaz Dan UsTaZah.."BERDOSA" dari SegI HUKUM , SEOrG SuAMI ATAU ISTERI MelaYaNi SeoRg PeReMpUan/LeLaKi SeLaiN SUAMI ATAU ISTERINYA..TeRmaSuKlaH BerHuBunGan MeLalUI KhiDMaT PeSaNan RINGKaS (SMS), EMaIL MahuPun BeRHUBUnGAN TerUS MeLaluI TeLEFoN..(yg Tak Tau Or Buat Tak Tau INGAT2kaN La YerKKK!!!!) YanG TerLaRg ItU GoDaaN..SeMaKIn DiLaRAnG SeMaKIN SerOnOk PuLa InGIn MeLakuKannYa..InI BuKan PeRKaRa BarU DaLam KEHIDuPan SeHarIan KiTa..Nau'zubillah..FiKIr-FikiR Kan Lah..

BERSAMBUNGGGGGGGGGGGG>>>>>>>>>>>>>.......................

Wednesday, May 6, 2009

LILIN VS BUNGA API



vs
Pada suatu hari, ada seorang Puteri yang di dalam dilema..Terpaksa memilih antara dua..Seorang Putera dan seorang Jejaka..

Maka, Si PuTeri meminta kedua2nya memberinya 1 barang yang boleh menerangi kegelapannyer..

Maka, keesokan harinya...Si Puteri mendapat 2 bungkusan. Selepas itu, Si PuTeri memilih Si Putera itu sebagai pilihan hatinya..NAK TAU TAK KENAPA Si PUTERI MEMILIH PUTERA TU??????

Si Puteri memilih Putra tu kerana ia telah memberikan sebatang lilin kepada Si Puteri ..LILIN itu ibarat DIrinya..Pada malamnya Si Puteri berada dalam kegelapan..Si Puteri telah memasang "Bunga Api" yang telah diberikan oleh JEJAKA tersebut..Cahaya nya indah tapi sayang ianya hanya untuk seketika...Tapi, cahaya LILIN walaupun cahayanya tak seindah bunga api...tapi cahaya nya mampu bersinar lama dan menerangi sepanjang kegelapan ....

Moral of STORY???&***%$#@@@.......
Cube anda kaitkan dangan hidup n hubungan anda...Jangan sia2kan dengan apa yang anda ada skarang..Sebagai manusia, jangan la kita menjadi terlalu tamak sehingga kita bisa kehilangan kesemuanya yang kita telah ada dan sedang ada..Jadilah kita seorg insan yang tahu bagaiman untuk bersyukur..Jangan kita cuba gapai apa yang kita sudah tau jawapannya n takkan pernah n tak mungkin menjadi milik kita...Hargailah apa yang anda ada hari ini untuk kebahagiaan masa kan datang..

Sunday, May 3, 2009

ABAH...

Hujung Minggu yang lalu..Aku berpeluang untuk pulang ke kampung..kebetulan aku mendapat 1 hari tambahan cuti hari buruh..dapatlah aku menjenguk keluarga di kampung..Walaupun sejak akhir-akhir ini aku sering berpeluang bercuti n pulang kekampung..
Pada pemerhatianku...takder pe yang berubah..semua masih tetap sama..

Berikutan kemelesatan Ekonomi dunia, semua terasa bahangnya..termasuk juga aku..Sebagai peneroka, dengan musim kelapa sawit yang kurg mengeluarkan hasilnya...maka pendapatan keluarga juga terjejas.Sebagai anak yang bekerja, tentu sekali aku ingin membantu keluarga..Tapi, aku hanya bisa membantu setakat yang termampu kerana aku juga mempunyai komitmen ku sendiri..

Pada malam sebelum aku pulang esoknya..sedang aku berbaring di bilik tidur dan mendengar MP3, aku terdengar abah batuk kuat..Dapat aku rasakan keperitan nya..tidur malam nyer terganggu..Semakin hari kesihatan nya makin teruk..mendengar abah batuk begitu kuat tanpa henti, aku bingkas bangun dari baringan...Saat itu, aku terfikir..baru sehari dua aku dirumah aku telah menjadi gusar dek kerana kesihatan abah yang kurang memuaskan sejak akhir-akhir ini..Aku terfikirkan tentang perasaan mak..Bagaimana perasaannya yang hari-hari menghadap n menjaga abah..tentu sekali emak lebih berasa sedih,hiba dan sayu hati..

Tanpa buang masa...aku bingkas bangun dan menuju ke dapur..aku rebuskan bali untuk di beri minum airnya kepada abah... kata org, ia dapat meredakan panas dalam n mgkin secara tak langsung boleh mengurgkan batuk abah...Sejak kebelakangan ini, abah sering bertemujanji dengan pihak hospital..dalam seminggu sampai 2-3 kali temujanji nya dengan doktor..Baru sahaja Doc telah melakukan operation ke atas tekak nya..kata Doktor, tekaknya sudah bernanah..mgkin sebab itulah batuk nya tidak henti-henti..Namun sekarang, batuknya masih lagi berlarutan..Dan sekarang ini, Doktor telah mengatakan calar pada paru-parunya semakin teruk n semakin bertambah dari asalnya..Kami telah buntu..apa lagi jalan n cara yang harus kami sekeluarga harus lakukan..dia terlalu lama menderita..Dulu dia menderita kerana penyakit Gout yang dihadapi bertahun lamanya..Belum pun sembuh, dia diuji dengan penyakit yang entah apa-apa lagi..Bersyukur kerana dia diberi seorg isteri yang setia menjaganya..Dia pernah berkata padaku dan anak-anaknya yang lain ketika kami berkumpul bersama..."Abah bersyukur dengan Allah kerana abah ada anak2 yang baik n mendapat anak yang kurang memberikan tekanan dan masalah kepadanya berbanding ayah yang lain.." Itulah Luahan hati seorang ayah...

Hati seorang anak... ingin melihat abah gembira..n sihat..Ingin dimakbulkan permintaan n segala keinginan..Namun keupayaanku terbatas..Tapi, aku akan cuba sedaya upaya untuk beri dengan segala apa yang ku ada...

Emak pula sentiasa meluahkan perasaan nya..Dia lah INSAN yang paling rapat n paling memahami apa yang ada dalam hati abah..Kata emak, abah teringin nak dapat menantu, nak tengok anak2 nya kawen dan hidup bahagia..abah selalu cakp kat mak.."Entah sempat ke tak aku ni nak dapat menantu..Entah2 aku mati dulu..Kalo tuhan masih hidupkan aku taun ni pun dah mujur sangat.."
Aku sedih bila dengar mak cakap camtu..APa yang boleh aku lakukan...Abah, bertahanlah..tibe masa aku akan tunaikan hasrat dan permintaanmu..Bertahanlah abah... sehingga kau mampu melihat anak-anakmu berjaya dan hidup ,bahagia bersama pasangannya..

Bertahanlah abah.."Ya Allah, kau ringankan lah penderitaan abah ku...Kau berikanlah kesempatan untuknya merasakan kebahagiaan bersama anak, cucu nya Ya Allah...Jangan lah kau hampakan harapan Ku, Andai itu sudah takdirmu..Aku Redha Ya Allah.." AmiNNNNnnnnn...