SeAnnY PhOTosHoP

butterfly..


pYzam Page Pets
FreeFlashToys Page Pets

cutes ice-cream..YuMM!!! YuMMy!!

cutes ice-cream..YuMM!!! YuMMy!!


GOD BLESS U ALWAYZ...


Friday, November 6, 2009

So SaD..

KESEDIHAN..

Bila sebut tentang 'kesedihan' pelbagai istilah,maksud dan tafsiran yang tergambar di minda dan hati kita..Mendengar sahaja perkataan itu, ramai yang sudah tau bagaimana rasa sakitnya kerana setiap manusia yang ada di muka bumi ini tidak akan terlepas dari merasai penangannya..

Tidak terluah dgn kata-kata tetapi ia boleh di lihat dari sudut dalaman mahupun luaran seseorang itu..Apabila kesedihan itu menyelimuti perasaan, rasa itu mencengkam jiwa yang tidak tertanggung sakitnya lalu air mata terus gugur tanpa dapat dibendung lagi...ia mengalir dan terus mengalir tidak dapat ditahan lagi..

Sekuat mana hati seseorang itu, setinggi mana ego seseorang itu..sehebat mana seseorang itu..ia tidak akan pernah lepas dari merasai kesedihan itu..Tidak kira lelaki mahupun perempuan semuanya akan menitiskan air mata tatkala kesedihan itu merundum jiwa. Cuma bezanya bagaimana setiap kita menyalurkan rasa sedih itu..samada ke arah yang Positif atau ke arah yang Negetif..

Ada sesetengah insan itu menjadikan saat-saat kesedihan itu sebagai satu motivasi pada dirinya. Sehingga titisan air mata yang terakhir, dan selepas itu ia bangkit membina lembaran baru dalam kehidupan mereka..dan ia terbukti apabila ramai yang berjaya dalam hidup mereka hasil kebangkitan dari masa lampau dan rasa sedih itu..

Syukur kepada Allah SWt kerana kita masih diberi pelbagai ujian itu. Bagi yang mahu berfikir dan bermuhasabah diri dan mengambil ia sebagai satu sudut pandangan yang positif, maka kesempatan ini digunakan untuk memperbaiki kekurangan diri..kembali ke jalan yang benar lalu ia bangkit mencari keredhaan Allah SWt, mencari sinar di celah nur-nur Allah yang ada disekelilingnya..

Apa yang ada hari ni..lanjutan daripada apa yang akan kita perolehi dan apa yang kita capai untuk hari esok..Ia tidak akan terhenti di situ sehingga manusia itu kembali kepada penciptanya..

Rasa sedih itu hanyalah bersifat sementara..Begitu juga diwaktu senang kita. Sebagai hambanya, kita akan trus di uji dan di uji. Saat kita sesat, kembali lah kepada Allah SWT..Sungguhpun terlalu banyak dosa yang kita lakukan, terlalu banyak yang kita ingkar pada suruhanNYa..Sesungguhnya ALLAH SWT itu MAHA PENGAMPUN lagi MAHA PENYAYANG selagi kita sentiasa mengharap keampunan dan keredhaanNYA...

Tatkala perasaan sedih itu mencengkam hati dan sanubari, maka zikirlah ats namaNYA, angatlah tangan berdoa dan memohon kepadaNYA..Kita akan merasa tenang selepas itu..Ia tidaklah semudah kata-kata..hanya bagi orang-orang yang rendah hati mengharapkan keredhaanNYA dapat merasainya..

TIPS_TIPS BAGAIMANA MENGISI WAKTU SEDIH..dari seberang

1. Ungkapkan kesedihan: pada hari pertama rasa sakit itu datang, pasti rasa shock, sedih, dan hal2 semacamnya yg akan memenuhi hati kita. Saranku, ungkapkan kesedihan dengan cara yg baik(tidak merugikan diri sendiri dan orang lain), seperti menangis, menulis di blog, atau pilih cara ke-2 ini. Air mata memang tidak membuat situasi berganti, tp at least emosi kita tidak termampatkan :-)

2. Curhat: mungkin orang menganggap remeh hal yg satu ini, tp bercerita kepada orang lain yang kita percayai akan membantu meringankan beban. Setidaknya, teman/sahabat akan membantu kita utk bisa berpikir jernih

3. Lakukan hal yg menyenangkan: bagi Ratih, berbelanja, membeli buku2 favorit setidaknya akan membuat pikiran teralih. Intinya, pikirkan lagi utk mencoba menekuni hobby, melakukan hal2 yg membuat pikiran kita bekerja.

4. Lihatlah mereka: yaitu orang2 yg lebih menderita dari kita. Dulu, aku senang berkunjung ke panti asuhan atau tempat lainnya. Menajamkan nurani akan membantu hati ini utk merasa "I'm so lucky to have so many wonderfull thing in life...."

5. Dekatkan diri padaNya: benar, paling aman itu mengungkapkan semua kesedihan kita padaNya. Percaya deh, Dia tak akan membiarkan kita mengalami hal2 yg beyond our power.

0 comments: